rada osiedla poludnie
 
rada osiedla południe logo

             Forum                   e-mail: ropoludnie@interia.pl             Księga gości


Propozycje restrukturyzacji ZLA
Aktualności > Likwidacja Przychodni > Propozycje restrukturyzacji ZLA

Na posiedzeniu Komisji Prawa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego Rady Miasta, której przewodniczył Sławomir Domasik, dyrektor Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego Wojciech Wokulski przedstawił propozycje dotyczące restrukturyzacji zakładu.
Na spotkaniu obok radnych-członków komisji, przewodniczącego Rady Piotra Kućki, prezydenta Janusza Marszałka, zastępcy prezydenta Mirosława Wasztyla, sekretarz miasta Marty Pieczki, obecni byli przedstawiciele Rad Osiedli.
Niżej prezentujemy materiał przygotowany przez dyrektora ZLA Wojciecha Wokulskiego.

Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego w Oświęcimiu składa się z czterech przychodni zlokalizowanych w Mieście oraz dwóch wiejskich ośrodków zdrowia: w Grojcu i we Włosienicy.
Prowadzenie ośrodków gminnych związane jest z porozumieniem komunalnym obu gmin. Zakład został w całości wydzielony z Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Oświęcimiu i podjął działalność z dniem 1 kwietnia 2000 roku.
Pierwotna organizacja świadczeń zdrowotnych w mieście Oświęcim nie zmieniła się przez niemal dekadę. Była ona zorganizowana na podstawie innych wskaźników (przy finansowaniu brano pod uwagę całość mieszkańców miasta i gminy Oświęcim, a nie jedynie osoby, które dokonały aktywnego wyboru lekarza i pielęgniarki), innych zadań („Multimed” - głównie zabezpieczenie zdrowotne pracowników ZCHO Oświęcim) i innego płatnika świadczeń (budżet państwa).


W chwili powstawania ZLA zaczęto zadawać pytanie o potrzebę istnienia w czterdziestotysięcznym mieście pięciu przychodni podstawowej opieki zdrowotnej.
Ujemny przyrost naturalny Miasta, działalność konkurencyjna lokalnych zozów, z wynikającą z niej koniecznością powtórnego uzyskiwania deklaracji wyboru lekarza i pielęgniarki, a potem i położnej, a w ostatnich latach wzrost żądań płacowych pracowników, spowodowały konieczność ponownego przeanalizowania potrzeb kadrowych i lokalowych Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego, przy utrzymaniu właściwej dostępności do świadczeń dla mieszkańców.

W dniu 1 stycznia 2001 Zakład zatrudniał 176 osób. Po siedmiu latach zatrudnienie wynosi 130 osób. Możliwości ograniczania kosztów poprzez zmniejszenie zatrudnienia zostały wyczerpane.
W ostatnim czasie Zakład zmuszony był prowadzić nabór na wakujące stanowiska wszystkich szczebli.
W minionych latach został wprowadzony, z sukcesem, system podzlecania zewnętrznym podmiotom usług świadczonych przez i na korzyść ZLA. W ten sposób wydzielono usługi lekarskie w większości poradni specjalistycznych, opieki całodobowej, usługi techników radiologii, całkowicie sprywatyzowano rehabilitację, laboratorium medyczne, jak również usługi niemedyczne jak np. sprzątanie obiektów.
Proces ten spowodował zwiększenie satysfakcji finansowej firm współpracujących z ZLA a dla Zakładu z uproszczeniem i ekonomizacją jego funkcjonowania. Jednak zasadniczym elementem statutowej działalności ZLA to podstawowa opieka zdrowotna. Z racji swojej specyfiki, do chwili obecnej, nie poddająca się opisanej tu ekonomizacji (odrębny od innych zakresów działalności medycznej sposób finansowania usług przez NFZ - kapitacja).


Zakład zmuszony jest do działania w ściśle określonych, rynkowych, warunkach funkcjonowania ochrony zdrowia w Polsce (nierówna konkurencja z niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej – publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie mogą pobierać opłat za swoje usługi, a przede wszystkim podlegają, nieuwzględniającym zasad rynkowych, wpływom politycznym).
Wzrost żądań płacowych personelu medycznego, wyrażony w roku 2007 sześciotygodniowym strajkiem lekarzy ZLA, stanowi najistotniejszy problem Zakładu.
Brak działań szczebla centralnego w celu poprawy sytuacji uniemożliwia realizację postulatów płacowych. Realna grośba powrotu do czynnej akcji strajkowej jest bezpośrednią przyczyną podejmowania działań mających na celu umożliwienie Zakładowi prowadzenia swej działalności w warunkach rynkowych.
W chwili obecnej największym problemem finansowym Zakładu jest przekraczanie norm zatrudnienia określonych przez NFZ za pożądane (na każdych 2500 – 2750 mieszkańców powinien przypadać 1 lekarz i jedna pielęgniarka), co pociąga za sobą niewspółmiernie wysokie wydatki osobowe. Aktualny stan zatrudnienia lekarzy w ZLA pozwala na objęcie opieką maksymalnie 67.375 osób (ZLA obejmuje opieką 41.277 osób).
Stan zatrudnienia pielęgniarek pozwoliłby na zabezpieczenie populacji maks. 101.750 osób.
Wobec stałego wzrostu wynagrodzeń personelu w latach ubiegłych, to nadmierne zatrudnienie staje się coraz większym balastem dla firmy. Z drugiej strony, jak podano wyżej, wyczerpały się możliwości zmniejszania zatrudnienia w poszczególnych obiektach ZLA. Utrzymując minimalnie możliwe zatrudnienie we wszystkich punktach udzielania świadczeń, poszczególne komórki organizacyjne przynoszą istotne straty finansowe.


Jedynym rozwiązaniem umożliwiającym utrzymanie właściwego udzielania świadczeń medycznych, nie rodzącym zagrożenia dla mieszkańców co do ich ciągłości, jest zmniejszenie ilości punktów wymagających stałej obsady medycznej.
Punktami takimi są np.: gabinety zabiegowe poradni ogólnych i dziecięcych, punkty szczepień, rejestracje, punkty sprawozdawczości elektonicznej, większość z nich w systemie dwuzmianowym.
Wartym podkreślenia jest fakt, iż ten imperatyw nie odnosi się wyłącznie do samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jest on aktualny w każdej formie zorganizowania ochrony zdrowia w Oświęcimiu.


Możliwe rozwiązania:
- zmniejszenie ilości przychodni do 2 – 3 na terenie miasta
- zmniejszenie wymiaru czasu pracy w wybranych placówkach do jednej zmiany, poprzez ustanowienie w dwóch dotychczasowych przychodniach tzw. filii Zakładu
- odstąpienie, zgodnie z zapisami umowy z NFZ, od prowadzenia deficytowej opieki całodobowej. W bieżącym roku Zakład dopłaci do tych świadczeń nie mniej niż 161.820zł
- prywatyzacja usług medycznych


Propozycja restrukturyzacji:
najkorzystniejszym z punktu widzenia poprawy organizacji pracy, a jednocześnie przynoszącym największy efekt finansowy, jest zmniejszenie ilości przychodni do dwóch w Mieście.
W ramach tej propozycji mogłoby nastąpić przeniesienie świadczeń przychodni nr 2 i nr 3 do przychodni nr 1 przy jednoczesnym przeniesieniu dotychczasowej działalności przychodni nr 1 do przychodni nr 4.


Proponowane działania opierają się na następujących przesłankach:
- stworzenie dwóch silnych przychodni, dających realne szanse właściwego finansowania, a przez to stabilnej działalności.

Nowa przychodnia nr 1 (robocza nazwa Przychodnia Ogrodowa) obejmie opieką Osiedle a także część gminy Oświęcim, dotąd zaopatrywaną przez przychodnię nr 3, tj. m. in. Dwory, Monowice, Porębę Wlk., Zaborze.
Jej łączna populacja wyniesie 15.872 pacjentów.


Nowa przychodnia nr 4 (robocza nazwa Przychodnia Zasole) obejmie opieką Zasole oraz część gminy Oświęcim, jak dotąd wspólnie zaopatrywaną przez obie połączone przychodnie, tj. m. in. Rajsko, Harmęże, Brzezinkę, Babice, Broszkowice, Gromiec.
Jej łączna populacja wyniesie 21.846 pacjentów.


- nie wymienieni mieszkańcy szeroko rozumianego Starego Miasta zapewne dokonają przemyślanego wyboru co do podążenia za swoim dotychczasowym lekarzem do Przychodni Zasole, bądź dokonania wyboru nowego lekarza w dotychczasowej Przychodni Ogrodowa.
Częściowy przepływ pacjentów pomiędzy nowymi przychodniami nie zaburzy równowagi sił obu zespołów, co więcej może je wyrównać.


- nowe silne zespoły, prawdopodobnie jeszcze bardziej motywowane finansowo, będą zdeterminowane do bardziej efektywnej i lepiej zorganizowanej pracy, co może spowodować, iż ryzyko utraty zaufania pacjentów zostanie zminimalizowane.
Liczymy na zachęcenie wszystkich mieszkańców Zasola do wyboru nowej Przychodni Zasole.
Należy się spodziewać działań konkurencyjnych, jednak ich efekt musi być z korzyścią dla pacjenta.


- z zakresu organizacji udzielania świadczeń – godziny pracy przychodni ulegną wydłużeniu do co najmniej godz. 20.00.
Właściwe wykorzystanie zasobów ludzkich oraz obiektów nowych przychodni spowoduje poprawę w dostępności do świadczeń, tak w godzinach porannych, jak i popołudniowo-wieczornych.
Skoncentrowanie poradni ginekologiczno-położniczych w dwóch przychodniach poprawi nie tylko dostępność, ale także poziom udzielanych świadczeń – nowe, wyremontowane poradnie, każda wyposażona m.in. w aparat USG, z czego Przychodnia Ogrodowa dysponować będzie aparatem z nowoczesną głowicą endowaginalną (planowany zakup – 2008 rok; koszt ca. 220.000zł).
Pacjenci dotychczasowych przychodni 2 i 3 zyskają na natychmiastowym dostępie do badań rentgenowskich wykonywanych na miejscu i bezzwłocznie po zleceniu przez lekarza.
Możliwe jest uruchomienie, w okresie przejściowym, transportu pacjentów z rejonu dotychczasowych przychodni 2 i 3 do Przychodni Ogrodowa i z powrotem.


- wpomniano już wyżej o remoncie poradni ginekologicznej w Przychodni Zasole.
To nie jedyne plany na rok bieżący.
W tym roku ulegną zmianie przychodnie nr 1 i 4. mamy nadzieję, że już po wakacjach nasi pacjenci odnajdą te przychodnie jako zupełnie nowe obiekty.
Zapraszamy do korzystania z ich usług, licząc na wyrozumiałość w sprawie przejściowych niedogodności związanych z ich restrukturyzacją.



          
www.um.oswiecim.pl


Czekamy na Wasze opinie i sugestie:

Forum

e-mail: ropoludnie@interia.pl