rada osiedla poludnie
 
rada osiedla południe logo

             Forum                   e-mail: ropoludnie@interia.pl             Księga gości


Interpelacja
Aktualności > Likwidacja Przychodni > Interpelacja
W dniu 30.04.2008r. na sesji Rady Miasta Oświecim radny Rady Miasta i Rady Osiedla "Południe" pan Kazimierz Łakomy zgłosił interpelację w sprawie:

 
Restrukturyzacji Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego w Oświęcimiu (OR/b-0057/28/08)



Interpelacja
zgłoszona 2008-04-30 na sesji Rady Miasta Oświęcim przez:
·  Kazimierz Łakomy

Szanowny Panie Prezydencie,
Stosownie do zapisów Statutu Miasta Oświęcim, rozdz. 4 § 39 ust. 1 i 2 w imieniu mieszkańców, Rady Osiedla Południe i Zachód składam interpelację dotyczącą restrukturyzacji Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego w Oświęcimiu.
W związku z bardzo dużym zaniepokojeniem mieszkańców Osiedla Chemików, Rad Osiedlowych Zachód i Południe działających na tym terenie, zwracam się o szczegółowe wyjaśnienie mieszkańcom podjętych działań zmierzających do restrukturyzacji Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego, a w szczególności likwidacji Przychodni nr 2 i 3.
Temat działań restrukturyzacyjnych powraca ponownie po 5 latach. W 2003 roku były podejmowane próby wydzielenia niektórych poradni z Przychodni nr 2. W wyniku złożonej wtedy interpelacji uzyskałem informację, iż Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego w Oświęcimiu odstąpił od propozycji przeniesienia Poradni Dziecięcej z Przychodni Rejonowej Nr 2 do Przychodni Rejonowej Nr 1. oraz o zabezpieczeniu w budżecie na 2004 r. środków finansowych na pełną modernizację Przychodni Rejonowej Nr 2.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Dlaczego w projekcie restrukturyzacji Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego planuje się likwidację Przychodni Nr 2, która została odebrana przez inspektorów Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej, jako jedyna spełniająca wymogi Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21.09.1992 r i planuje się przeniesienie jej do Przychodni Nr 1, która takich wymogów na dzień dzisiejszy nie spełnia.
2. Proszę o przedstawienie realizacji dla pozostałych przychodni programu do końca 2008 roku, w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej, zgodnie z zapisami zawartymi w protokole Nr 14/07 z posiedzenia Komisji Ochrony Zdrowia, Środowiska i Pomocy Społecznej, odbytego w dniu 13 sierpnia 2007 r.
3. Jaki jest sens przeprowadzania likwidacji przychodni nr 2 i 3 gdy w efekcie planowanej restrukturyzacji planowany zysk w wysokości 364.580 zł okaże się tylko "zyskiem na papierze" a Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego tak jak planowana jest strata na koniec 2008 roku takim wynikiem ten rok zakończy.
Plan rzeczowo finansowy ZLA po restrukturyzacji przewiduje wynik dodatni, tylko wówczas, jeżeli ilość zdeklarowanych mieszkańców do lekarzy Podstawowej Opieki Zdrowotnej pozostanie na tym samym poziomie. A co się stanie jeżeli część mieszkańców za tak bezduszne potraktowanie Ich podziękuje i zmieni ZLA na inny podmiot. Do tego należy jeszcze doliczyć utratę przychodów z wynajmowanych pomieszczeń (w planie ujęto tylko część przychodów nie ujmując przychodów z najmu gabinetów stomatologicznych), jak również przeprowadzenie proponowanej restrukturyzacji nie będzie się wiązało ze zwolnieniami personelu.
4. Proszę również o rozwianie obaw mieszkańców, że planowana restrukturyzacja nie jest potrzebna tylko po to, aby można było zrealizować inne projekty, do których potrzebne są budynki przychodni nr 2 i 3. I rzecz najważniejsza w tym wszystkim, że zapomniał Pan Panie Prezydencie o zwykłych mieszkańcach, pacjentach tych przychodni, których nikt po raz kolejny nie raczył nawet zapytać o zdanie w tak istotnej dla nich sprawie. Są to w większości ludzie starsi, którym odbiera się dogodny kontakt z lekarzem oraz korzystanie z innych usług medycznych w pobliżu miejsca zamieszkania.
Z poważaniem



Prezydent Miasta Oświęcim pan Janusz Marszałek w dniu 08.05.2008r. udzielił następującej odpowiedzi:


Szanowny Panie Radny,
odpowiadając na Pana interpelację złożoną na sesji Rady Miasta Oświęcim w dniu 30 kwietnia 2008 r., przesłaną pismem znak: OR/b-0057/28/08, zgodnie z wyjaśnieniami przekazanymi na moje ręce przez Dyrektora Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego w Oświęcimiu uprzejmie informuję, że:
Przychodnia Rejonowa nr 2 przy ul. Czecha 2, została przystosowana do obowiązujących przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 21 września 1992 r. z późn. zm. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia zakładu opieki zdrowotnej. Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego zrealizował zlecone przez Radę Miasta Oświęcim, prace modernizacyjne w budynku Przychodni i w roku 2007 przedstawił obiekt Powiatowej Inspekcji Sanitarnej, celem akceptacji wykonanego programu dostosowawczego na lata 2000 - 2008. Aktualny stan obiektu pozwolił na uzyskanie decyzji PIS Oświęcim o wypełnieniu wymogów w/w rozporządzenia.
W roku bieżącym Minister Zdrowia, nowelizując powyższe rozporządzenie, przesunęła termin jego realizacji na rok 2012. Pomimo tej korzystnej dla ZOZ-ów zmiany, ZLA realizując tegoroczne prace modernizacyjne dostosuje obiekty Przychodni nr 1 i nr 4 do przedmiotowych wymogów. Realizacja prac modernizacyjnych w Przychodni nr 3, w chwili obecnej została zawieszona. Znalazło to również odzwierciedlenie w przyznanej przez Radę Miasta dotacji dla ZLA na rok 2008.
Przyczyny i cele proponowanej restrukturyzacji ZLA zostały szczegółowo przedstawione w materiale dostarczonym Radnym Rady Miasta Oświęcim i omówione na wielogodzinnym posiedzeniu Komisji Ochrony Zdrowia, Środowiska i Pomocy Społecznej w dniu 17 kwietnia 2008 r. Reasumując należy stwierdzić, iż istnieją dwie bezpośrednie przyczyny proponowanych działań restrukturyzacyjnych. Po pierwsze - poprawa funkcjonowania rozdrobnionych zespołów lekarsko - pielęgniarskich i w konsekwencji wzrost wartości konkurencyjnej firmy, co będzie skutkowało lepszym stanem opieki ambulatoryjnej mieszkańców, pomimo mniejszej ilości obiektów. Po drugie - potrzeba wzrostu wynagrodzenia personelu Zakładu do aktualnie obowiązującego na terenie powiatu oświęcimskiego.
W tym aspekcie przeprowadzone zmiany dadzą w pierwszym roku oszczędności rzędu 700 000 zł, nie mające jednak wpływu na planowany wynik finansowy ZLA za rok 2008. Dyrekcja Zakładu musi się liczyć z określonymi stratami wynikającymi z planowanych działań. Liczymy na wieloletnie zaufanie, jakim nasi pacjenci obdarzyli swoich lekarzy i pielęgniarki oraz na zrozumienie przyczyn i potrzeby zmian. Pomimo wiary w więzi łączące nas z mieszkańcami, nie uchylamy się od podjęcia wyzwania jakie niesie konkurencja na nowym rynku medycznym Oświęcimia.
Szanując wszystkich pacjentów i klientów ZLA, przedstawimy im zakres planowanych zmian nie wcześniej niż po ich zaopiniowaniu przez Organ Założycielski ZLA.
Odnosząc się do pytania o realizację innych projektów w obrębie budynków Przychodni nr 2 i nr 3, w ramach posiadanej wiedzy na ten temat, stwierdzam, iż obawy Pana nie są uzasadnione.


Czekamy na Wasze opinie i sugestie:

Forum

e-mail: ropoludnie@interia.pl